قالب وردپرس درنا توس
اطـلاعیه بـروزرسانی و تـخفیف هـای ویژه سـایت :
خانه - آموزش پایتون - ایجاد یک پروژه

ایجاد یک پروژه

۱-ساختار پروژه:

در این قسمت به بیان تعاریف «بسته-Package»، «ماژولModule-» و «اسکریپتScript-» و رسم ساختار معمول یک پروژه پرداخته می شود. لذا تصویر کاملی از ساختار یک پروزه در ذهن خواننده ایجاد می شود. قدم اول در توسعه زبان پایتون، تعریف یک پروزه و به دنبال ان نوشتن کد یا ایجاد سورس کد می باشد. برای نوشتن سورس کد به یک یا چند ماژول نیازمندیم. در سورس کدهایی که با بیش از یک ماژول نوشته می شوند بهتر است ماژول ها در بسته(Package) قرار گیرند. هر بسته نیز می تواند حاوی بسته های  دیگری باشد.

انواع ماژول در زبان پایتون:

۱-Pure Module (ماژول ناب): این نوع ماژول فایل هایی با پسوند .py هستند که پایتون در آنها نوشته می شوند.

۲-Extension Module(ماژول توسعه): این نوع مازول ها توسط زبان های برنامه نویسی دیگر ایجاد می شوند.

ایجاد پروژه پایتون ملزم به رعایت ساختار خاصی نیست، به طوری که در یک سورس کد می تواند تنها یک ماژول به کار رفته باشد.

پروزه فرضی Sample_Project شکل ۱ را در نظر بگیرید:

شکل ۱

فایل _init_.py دایرکتوری خود را به عنوان محلی برای ماژول ها (بسته-Package) معرفی می کند.در پایتون هر بسته باید حاوی این فایل باشد ولی الزامی به کد نویسی در این فایل نمی باشد.

در ایجاد سورس کد باید با اجرای یک ماژول مشخص، تمام برنامه اجرا شود. به این مازول مشخص، اسکریپت گفته می­شود، که هدف آن اجرای برنامه است. سورس کد یک پروزه را می توان یک اسکریپت تصور کرد که می تواند توسط تعدادی ماژول گسترش یابد.

در نام گذاری ماژول ها از حروف کوچک استفاده می شود و در صورت نیاز می توان از کاراکتر خط زیرین (_) استفاده نمود. نام بسته ها نیز کوتاه و حروف کوچک بوده ولی استفاده از خط زیرین پیشنهاد نمی شود.

۲-ایجاد سورس کد:

برای ایجاد فایلهای سورس کد نیاز به هیچ ابزار خاصی نیست و با اسفاده از یک برنامه ویرایشگر متن ساده مانند Notepad می توان یک برنامه را ایجاد و ویرایش کرد. شکل ۳و۲، پروژه FirstProject در دو نسخه پایتون ۲x,3x که تنها شامل یک اسکریپت بوده و وظیفه آن فرستادن حاصل عبارت ۴÷(۵*۶-۵۰) به خروجی است را در نظر بگیرید:

شکل ۲-پروژه نوشته شده در نسخه python_2.x

شکل ۳-پروژه نوشته شده در نسخهPython_3.x

بررسی کدهای نسخه ۲٫x,3x:

  • نسخه ۲x به طور پیشفرض از استاداردهای یونیکد پشتیبانی نمی کند و توسط ASCII کدگذاری می شوند که محدودیت تنها استفاده از ۱۲۸ کاراکتر را دارد. در نتیجه با افزودن سطر _*_Coding: encoding _*_ در ابتدای ماژول شیوه کدگذاری را تعیین نمودیم. اما نسخه ۳x به طور پیشفرض از استانداردهای یونیکد پشتیبانی می کند.
  • در زبان پایتون هر متنی که بعد از علامت # قرار گیرد در روند اجرای برنامه هیچ تاثیری ندارد. به این متن ها، توضیح یا کامنت گفته می شود که به ارائه توضیحی در مورد بخشی از کد می پردازد.
  • سطرهای خالی نیز توسط مفسر نادیده گرفته میشوند.
  • دستور print روش رایج فرستادن داده به خروجی می باشد. در نسخه ۲x از دستور print یا print() استفاده می شود. اما در نسخه ۳x دستور print به دستورprint(function) تبدیل شده است. این دستور توانایی دریافت هر تعداد دلخواه از داده و هر نوع از داده را دارد.
  • به دنباله ای از کاراکتر ها که بین دو نماد ” ” محصور شده باشند string گفته می شود.

 

راه های ارتباطی با گروه برنامه نویسان آرک پای:

سایت: Arcpy.ir

کانال تلگرام: t.me/Arcpy  

درباره ی مهدیه کلانتری

دیدگاهتان را بنویسید